The CAS in Geomatics for a Sustainable Environment aims at providing attendees with an overview of the various existing tools and approaches to tackle the multidisciplinary environmental challenges.

 

The first module is a MOOC about ecosystem services, followed by a second module presenting different tools linked to Spatial Data Infrastructures, Web Mapping and programming as well as specific thematic tools and approaches for addressing issues in biodiversity, ecosystem services, water resources or renewable energies. This second module is organized as a two weeks summer school, followed by a remote integrative work that attendees will have to write based on the knowledge acquired during the summer school.

 

This course is organized by the Institute for Environmental Sciences and the Faculty of Sciences at University of Geneva, with an active participation of experts from UN Environment/GRID-Geneva, EAWAG Zürich, the University of Lausanne and with close collaboration and support from the Swiss Federal Office of the Environment and the Group on Earth Observations.

L’Agenda 2030 apporte un nouvel éclairage sur les connaissances et compétences à déployer pour mettre en œuvre les objectifs de développement durable (ODD). Dans cette optique, le Certificat de formation continue (CAS) en développement durable post-2015 de l’Université de Genève se positionne dans le prolongement du CAS en développement durable, formation ayant reçu en 2013 la distinction cantonale du développement durable décernée par la République et Canton de Genève et reconnue sur le marché de l’emploi.

Le CAS DD POST-2015 ouvre de nouvelles perspectives pour la formation des professionnels en s’appuyant sur une alliance unique de compétences transversales (systémiques, stratégiques, normatives, prospectives et interpersonnelles). Ces compétences, à n’en point douter, sont indispensables pour les professionnels et les entreprises/administrations voulant inscrire leurs actions dans le cadre du cadre de référence du « développement durable post-2015 ».

Visant à développer des connaissances scientifiques et une compréhension de nature pluridisciplinaire du développement durable, ce programme modulaire permet de traiter les enjeux actuels et futurs de la durabilité à travers des thématiques variées.

Les participant-e-s s’inscrivent dans une démarche de formation dynamique leur permettant de co-construire des savoirs. L’interactivité entre intervenant-e-s et participant-e-s est favorisée, notamment sous la forme de temps d’échanges dédiés. Par ailleurs, chaque participant-e approfondit pendant la formation des problématiques professionnelles, associatives et/ou personnelles dans le cadre d’un travail d’intégration sous forme de projet « capstone » et peut ainsi lier les acquis de la formation aux réalités de terrain. Tout au long de la formation, les participant-e-s constituent un e-portfolio individuel de travaux écrits, de productions multimédia, de réflexions et de tout autre élément pouvant contribuer à l’intégration de l’apprentissage ainsi qu’au transfert des acquis vers la pratique.

Ce programme vise également à fédérer une communauté d’expertise en intégrant les participant-e-s au sein d’un réseau d’experts du développement durable et à approfondir une identité professionnelle responsable.

Le nouveau CAS, c'est la bonne combinaison de présence attentive et d'action réfléchie.




The objective of this online Course is to provide participants with a comprehensive and interactive knowledge base that will complement all of the topics covered within the other modules. In completing this module, participants will specifically receive training on integrating and addressing unknown or unintended consequences of human development that has impacted socio-economic elements of sustainable development. There are three main themes within this module that look the current framework of sustainable development through:

1) The Role of Business Fundamentals
2) Population Transitions
3) Sustainability-Driven Innovation in Business 

Each theme will be integrated over the course of 6 weeks, composed of the following tools: online lectures, discussion forums, interactive quizzes, academic articles and one-on-one mentoring with distinguished academics at the end of each week to digest and reflect on the material. By the end of this module, participants will be able to assess various complex situations and identify underlying risks/complexities and begin to develop solutions.