This transdisciplinary and experimental course mixes students from different backgrounds (e.g., economics, finance, management, environmental sciences, law and Standardization, Social Regulation and Sustainable Development) to expose them issues at the intersection of finance and sustainability. After a brief overview of sustainability and finance basics, students will learn how finance decisions can incorporate notions of sustainability, and how a financial system can be modified to encourage a society to strive for greater equality.

Course is co-listed as Sustainable Finance S413064 (GEMWEM)


Climate change has already taken place, and the intergovernmental panel on climate change predicts that with the current emission scenario, global mean temperature would follow rising up in the future. These changes present important challenges, but also opportunities, for humanity. The focus of this course will be on adaptation. In other words, we will look at how each country must assess their specific vulnerabilities to climate change, and the tools at their disposal for protecting citizens well-being, economy, and environment. We will base our examples on Small Island Developing States (SIDS).

An introduction course will be held on September followed by 5 weekly lectures. Each week you will be expected to view the videos and participate in the evaluation (multiple choice quiz, peer-review, or self-review) in a timely manner.

At the end of this course launched by the United Nations Environment Programme (UNEP) and the University of Geneva (UNIGE) in collaboration with the joint UNDP/UNEP National Adaptation Planning Global Support Programme (NAP-GSP), you will be able to:

  • Explain why countries will have to adapt to climate change and provide examples
  • Explain why Small Island Developing States (SIDS) are particularly vulnerable to climate change. 
  • Outline how to analyse climate risks and the particular vulnerability of some countries.
  • Discuss how adaptation can contribute to sustainable development goals.

Le but de ce cours à choix est de permettre aux étudiant(e)s d'acquérir les connaissances, les concepts et les méthodes de base afin d’acquérir une pensée spatiale et une autonomie dans la recherche de données et d’outils dans le cadre d’un workflow d’analyse SIG.

En se basant sur des projets concrets qu’ils définiront avec les professeurs, en s’inspirant des thématiques présentées en début de cours par ces derniers, ils développeront par groupe un workflow d’analyse et  l’implémenteront avec le Graphical Modeller de QGIS (logiciel de SIG open source comparable à ModelBuilder d’ArcGIS).

A la fin du cours les étudiants : (cours et exercices):

  • Auront acquis une pensée spatiale,

  • Auront été capables de développer et implémenter un flux d’analyse SIG,

  • Auront identifié et utilisé les données et outils nécessaires à l’implémentation de ce flux d’analyse,

  • Auront analysé et discuté les résultats de l’analyse,

  • Auront été capables de s'organiser de manière efficace en groupes de travail (définition d’un projet, répartition des taches et rédaction d’un rapport en commun),

Le déroulement de ce cours à choix aura lieu selon une méthode active où les étudiants vont être mis en situation de pratiquer. Une fois une mise à niveau effectuée, les enseignants présenteront des exemples de projets concrets, et assisteront chaque groupe à définir un projet (comprenant une thématique environnementale et un processus de traitement spatial automatisé), et à se répartir les taches. Ensuite les enseignants se tiendront à disposition pour guider et aider les étudiants à réaliser leur projet et mettre en valeur leurs résultats.